Sociaal Domein/Samenleving

Speerpunten

Onderwijs

Portefeuillehouder: Vincent Tuijp
Portefeuillehouder Onderwijshuisvesting: Wim Rijkenberg

Coalitieakkoord

Onderwijs vervult een centrale rol in onze maatschappij. Een leven lang leren en jezelf blijven ontwikkelen is tegenwoordig heel gewoon. Dat moet ook, want door onder meer automatisering en robotisering zullen de beroepen van vandaag niet meer de beroepen van morgen zijn. Omdat onderwijs moet voorbereiden op werkzaamheden die nog niet bestaan, is nauwe samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente noodzakelijk.

Nadere toelichting

Niet van toepassing.

Wat willen we bereiken?

Onderwijs
Wij streven naar een goed en bereikbaar onderwijs voor alle kinderen van de gemeente met een goede overdracht tussen scholen en gemeente. Hierbij hebben wij o.a. de volgende (deel)ambities:

  • Realisatie en behoud van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod binnen de gemeente, met behoud van kleine scholen in buurten en dorpen.
  • Voor het passend onderwijs, zowel voor beneden- als bovengemiddelde leerlingen is een goede verbinding met het gemeentelijk team een voorwaarde, waarbij schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren een cruciale rol vervullen.
  • Bewegings- en cultuuronderwijs is belangrijk, het liefst met vakleerkrachten in het primair onderwijs.

Onderwijshuisvesting
Wij streven naar een gezamenlijke visie op onderwijshuisvesting in samenwerking met de schoolbesturen. De gezamenlijke visie wordt verder uitgewerkt in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (lees: IHP). Doelstellingen in dit kader zijn o.a.:

  • Het realiseren van schoolgebouwen, die voldoen aan de speerpunten v.w.b. duurzaamheid (ENG) en luchtbehandeling (‘frisse scholen’). Daarnaast dient een modern schoolgebouw de flexibiliteit en functionaliteit te hebben om toekomstige onderwijsontwikkelingen te kunnen faciliteren.
  • Transparantie voor alle partijen: Op basis van een IHP worden heldere criteria en methodieken toegepast ten aanzien van renovatie (vernieuwbouw) en vervangende nieuwbouw. In het IHP staat beschreven wanneer en hoeveel er per school moet worden geïnvesteerd in renovatie of vervangende nieuwbouw. De scholen beter integreren in de samenleving: welke functies kunnen de scholen (inclusief schoolpleinen) hebben voor de wijk? (Integraal Kind Centrum, verhuur ruimten aan maatschappelijke instanties, etc.)

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Realisatie en behoud van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod binnen de gemeente, met behoud van kleine scholen in buurten en dorpen.
  • Voor het passend onderwijs, zowel voor beneden- als bovengemiddelde leerlingen is een goede verbinding met het gemeentelijk team een voorwaarde, waarbij schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren een cruciale rol vervullen.

Voor alle leerlingen is structureel aandacht binnen de uitvoering van zowel de lokale (Samen Beter) als de regionale agenda Passend Onderwijs. De lokale en regionale samenwerking is de afgelopen coalitieperiode geïntensiveerd. In 2018 is de gemeente samen met scholen in Edam-Volendam met het programma Samen Beter gestart. Met dit programma versterken wij de samenwerking en komen we tot een gezamenlijke afstemming van inhoud en agenda binnen het Sociaal Domein van de gemeente Edam-Volendam. Het schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren vormen in het kader Zorg voor de Jeugd een verbindende schakel tussen onderwijs en gemeente. Er is veel inzet gepleegd op de samenwerking tussen onderwijs, schoolmaatschappelijk werk en de gemeente. Er zijn op structurele basis overleggen tussen partners opgestart. Binnen Samen Beter is o.a. een nieuwe lokale zorgstructuur neergezet en inzichtelijk gemaakt.

  • Bewegings- en cultuuronderwijs is belangrijk, het liefst met vakleerkrachten in het primair onderwijs.

Binnen Samen Beter zijn doelen en prioriteiten vastgesteld. De focus heeft gelegen op het versterken van de zorgstructuur, de inzet en voorlichting online veiligheid en genotsmiddelen (LEF) en persoonsvorming (talentontwikkeling). Uit de uitwerking van het laatste onderwerp is het programma Kansrijk voortgekomen; het aanbieden van een breed aanbod van activiteiten waarbij de jeugd van 4 tot 18 jaar de ruimte wordt geboden hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Vanuit dit programma wordt door de Alliantie Kansrijk (CBW/Sportkoepel) o.a. op scholen lessen op technisch, fysiek, cognitief en creatief gebied aangeboden.

Onderwijshuisvesting

  • Afronden IHP eind 2021 met vastgestelde 4-jarige (begrotings-)cyclus en uitvoering geven aan dit programma
  • Aanpassen verordening voor borging van het IHP
  • Opstellen en gezamenlijk ondertekenen van vaststellingsovereenkomst in het kader van het IHP voor juridische borging IHP-afspraken.
  • Voorbereiding en uitvoering vervangende nieuwbouw Meester Hayeschool (Beets) in 2021/2022
  • Integrale studie naar nieuwbouw scholencombinatie Trimaran-Piramide
  • Op basis van een VO-visie de richting voor VO-huisvesting bepalen in gezamenlijkheid met de Don Bosco, Triade en Regiocollege

Projecten in het Programma Projecten

Meester Hayeschool (Portefeuillehouders: Vincent Tuijp en Wim Rijkenberg)
Nieuwbouw van de Meester Hayeschool in Beets op de huidige locatie. Het project bevindt zich in de ontwerpfase. Het college heeft ingestemd met het nieuwe voorlopige ontwerp. De school wordt in 2022 opgeleverd.

Wat mag het kosten?

Onderwijs
De kosten van deze activiteiten zijn verwerkt in deze begroting.

Onderwijshuisvesting
De lasten voor dit onderdeel zijn opgenomen in deze begroting.
Voor het IHP wordt een 4-jarige begrotingscyclus opgesteld met een doorkijk naar 12 jaar. Jaarlijks wordt dit programma in samenspraak met de schoolbesturen geactualiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 02/03/2022 13:58:52 met de export van 02/03/2022 13:47:56