Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel

Personeel en Organisatieontwikkeling

Door de veranderingen om ons heen is en blijft het noodzakelijk om mee te bewegen. En daar gezamenlijk en op basis van de vastgestelde programma’s een heldere koers voor te bepalen. De maatschappelijke opgaven die we als gemeente willen, maar ook moeten realiseren, worden mede door de vergrijzing van de samenleving steeds complexer en omvangrijker. Die opgaven wil de gemeentelijke organisatie vanuit verschillende rollen en waar nodig in verschillende samenwerkingsverbanden kunnen oppakken. We ervaren dat de regio een groeiende rol heeft om de grotere opgaven  gezamenlijk te realiseren.
Het is en blijft dan ook belangrijk dat medewerkers bij de gemeente voldoende geëquipeerd zijn om hun werk op een goede, maar ook leuke en uitdagende manier te kunnen blijven doen. Ingezet wordt op een professionele en waarden-gedreven cultuur door het benaderen en aanpakken van onderwerpen ‘van buiten naar binnen’.  Daarnaast is de vitaliteit en gezondheid van medewerkers belangrijk. Veel aandacht blijft uitgaan naar de beheersing van de werkdruk en verzuim en naar het waar mogelijk kunnen voorkomen van verzuim door het gezond en vitaal houden van gemeentelijke medewerkers.
De eerder ingezette wijzigingen op verdere verbetering van de doelmatigheid van de organisatie en het proces dienstverlening krijgen ook in 2022 vervolgstappen. Hierbij worden ook de inzichten betrokken uit de achterliggende (corona)periode . O.a. voor wat betreft thuis- en slimmer werken, huisvestingsvraagstukken en faciliteiten, verdere digitalisering van werkprocessen en organiseren van noodzakelijke kennis en vaardigheden bij medewerkers op veranderingen. Zonder ontwikkeling namelijk van de mens als medewerker en zijn vermogen kunnen de (technische) mogelijkheden die de organisatie worden geboden niet allemaal gehanteerd worden. Om de huidige ICT-systemen goed te benutten, risico’s m.b.t. hacken en informatiebeveiliging te beperken en om nieuwe (bestuurlijke) wensen en ontwikkelingen te kunnen volgen, is structurele investering in functioneel beheerders noodzakelijk.
Strategische personeelsplanning en –management is en blijft een hoge prioriteit voor de organisatie. En daarmee ook de HRM-agenda.  De vergrijzing van de samenleving leidt tot krapte op de arbeidsmarkt. De strijd om talent en ervaren medewerkers binnen de gemeentelijke arbeidsmarkt zal veel sterker worden, dat merken we nu al regelmatig. Dat vraagt om een daarop afgestemde visie, een strategie en acties.
De vergrijzing in de samenleving blijft komende jaren doorzetten en heeft daarmee ook effect op de dienstverlenende organisatie. Het  stijgend aantal ouderen en daarmee de zorgbehoefte doet een groeiend beroep op WMO-gebruik bij de gemeente. Dat kan komende jaren leiden tot afwegingen tussen kwaliteit, dienstverlening en inzetbare capaciteit.
Corona heeft zijn invloed doen gelden op de HRM-agenda. De ontwikkelingen rond het coronavirus en de daarop afgestemde maatregelen zijn uitdagingen voor de bedrijfsvoering.  Ook HRM, als onderdeel van de ondersteunende functies binnen de bedrijfsvoering, heeft zich in 2020-2021 moeten focussen op de gevraagde bijdrage aan de lokaal getroffen maatregelen. Hierdoor is de HRM-agenda voor het begrotingsjaar 2022 nagenoeg ongewijzigd ten opzichte van het jaar 2021, t.w.:

  • Doorontwikkeling e-HRM en procesoptimalisatie;
  • Strategische personeelsplanning- en management;
  • Aantrekken, binden en boeien van de juiste mensen voor de organisatie;
  • Opleiding en persoonlijke ontwikkeling;
  • Duurzame inzetbaarheid en werkgeluk, en
  • cao, salaris en arbeidsvoorwaarden.

Dit laatste agenda-onderwerp is dan mede ingegeven door een nog in te vullen cao gemeenten vanaf 1 januari 2021. Onderwerpen bij de onderhandelingen daarover zijn o.a. een door te voeren vitaliteitsbeleid,  afspraken bovenwettelijke sociale zekerheid, handvatten voor thuiswerkfaciliteiten en niet onbelangrijk, de loonparagraaf. De uiteindelijke invulling van die nieuwe cao zal de HRM-agenda voor 2022 beïnvloeden.

Personeelsomvang

Bedragen x € 1.000

2022

Afdeling

Formatie (fte)

Salariskosten

Raad

25 leden

388

College

5 leden

569

Griffie

2,1

196

Ambtelijke organisatie

305,9

23.607

Totaal

308,0

24.760

Jaarlijkse aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
In de meerjarenraming 2022-2025 zijn verplichtingen opgenomen, die o.a. voortvloeien uit pensioenen wethouders en werkgeverslasten overige post-actieven. Voor de vakantiedagen wordt uitgegaan van een jaarlijks gelijkmatige opname. Er is momenteel geen wachtgeldverplichting voor (een) gewezen wethouder(s). De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 zullen bepalend zijn in hoeverre een dergelijke verplichting vanaf 2022 zal ontstaan. Pas dan zal in de begroting 2022 en meerjarenraming een daarop afgestemde voorziening moeten worden gevormd.  
De verwacht jaarlijkse lasten aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen worden in de hieronder vermelde begrotingsstaat inzichtelijk gemaakt.

Bedragen x € 1.000

Soort verplichting

2022

2023

2024

2025

Werkgeverslasten overige post-actieven

146

33

0

0

Pensioenen gewezen wethouders/weduwen gewezen wethouders

149

151

154

156

Totaal

295

184

154

156

Deze pagina is gebouwd op 02/03/2022 13:58:52 met de export van 02/03/2022 13:47:56