Verkeer en vervoer
Portefeuillehouder: Wim Runderkamp
Coalitieakkoord
- Behoud van busvervoer naar Amsterdam Centraal Station, waarbij gedwongen overstappen op de Noord/Zuidlijn onwenselijk is.
- Bewaken en behouden van de verkeersveiligheid in Edam-Volendam.
- Realisatie van voldoende parkeervoorzieningen op loopafstand van de centra, waarbij in beginsel geen betaald parkeren wordt ingevoerd voor de eigen bewoners.
- Het garanderen van een goede doorstroming op het hoofdwegennet in Edam en Volendam.
Nadere toelichting
Niet van toepassing.
Wat willen we bereiken?
Openbaar vervoer
- Goed regionaal openbaar vervoer met een goede aansluiting van verschillende openbaar-vervoervoorzieningen.
- Behoud van de rechtstreekse verbinding naar Amsterdam Centraal Station zonder verplichte overstap.
Verkeersveiligheid
- Verbetering verkeersveiligheid.
- Bewustwording (on)wenselijk gedrag.
Parkeren
- Beter reguleren van toeristisch parkeren van zowel bussen als auto’s.
- Verbeteren van de duidelijkheid van de parkeerregimes.
- Terugdringen van parkeerdruk.
- Uitbreiden van de stallingsmogelijkheden voor fietsen in centrums Edam en Volendam en bij openbaar vervoer haltes.
Doorstroming
- Goede en veilige doorstroming van zowel het gemotoriseerde verkeer als het fietsverkeer op het hoofdwegennet.
Wat gaan we daarvoor doen?
Openbaar vervoer
De nieuwe concessie Zaanstreek – Waterland had op 12 december 2021 moeten ingaan, maar is uitgesteld door de coronacrisis. De nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland gaat nu in december 2023 van start. Dat betekent dat de overbruggingsperiode niet anderhalf, maar twee jaar duurt. De Vervoerregio Amsterdam stelde de aanbesteding in 2020 uit, omdat er geen goede biedingen werden verwacht vanwege de coronacrisis.
De Vervoerregio heeft de ambitie dat Zaanstreek-Waterland in 2024 met een volledig uitstootvrije bus vloot van start gaat. Begin 2021 is de Vervoerregio een traject gestart, waarbij wordt onderzocht, hoe vooruitlopend hierop kan worden gestart met de implementatie van zero emissiebussen.
Verkeersveiligheid
In het “Verkeersplan Edam-Volendam 2018 – 2023” zijn een groot aantal maatregelen opgenomen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. In 2021 worden de laatste fysieke maatregelen getroffen.
Naast de maatregelen die de gemeente zelf treft zijn er ook maatregelen in het verkeersplan opgenomen die andere overheden uit dienen te voeren, zoals de provincie Noord-Holland en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Met deze overheden gaan we in gesprek voor het treffen van maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het gaat om de volgende maatregelen:
- Verlichting op de parallelweg van de N247
- Fietsvoorzieningen tussen Edam en Beets
- Herinrichting van de kruising Oosteinde – N247 – Raadhuisstraat te Oosthuizen
- Landbouwverkeer op de N244
Verder zullen de Smileys blijven rouleren waarbij de weggebruikers op de juiste snelheid en gedrag worden gewezen.
Parkeren
Uitbreiding parkeercapaciteit Donata Steurhof
Uit de parkeerdruk meting in 2018 is gebleken dat er in verschillende wijken in de gemeente onevenredig hoog is. In 2021 heeft er een onderzoek plaats gevonden waar in de verschillende wijken de parkeercapaciteit uitgebreid kan worden. De uitkomsten uit het onderzoek zullen in 2022 uitgevoerd worden door de aanleg van extra parkeerplaatsen.
Uitbreiding fietsparkeren bij OV haltes
In 2021 is de fietsenstalling bij het busstation Edam uitgebreid. In 2022 zal de capaciteit voor het fietsparkeren bij de overige OV haltes uitgebreid worden.
Parkeerplaats Singelweg (programmaprojecten)
Realiseren van een parkeerterrein voor circa 150 personenauto’s aan de Singelweg in twee fasen. Fase 1 is in 2020 aangelegd. In 2022 wordt onderzocht of de 2e fase ook gerealiseerd dient te worden.
Doorstroming
Reconstructie Julianaweg
In 2020 zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de reconstructie van de Julianaweg gestart. In 2022 zal de uitvoering van de eerste fase van dit project starten.
Aanleg 3e ontsluiting
In 2021 heeft de aanbesteding voor de aanleg van de 3e ontsluiting plaats gevonden. In 2022 zal de uitvoering van dit project starten.
Regionale ontwikkelingsweg
Voor de regionale bereikbaarheid van de gemeente zijn er verschillende projecten waarin er geparticipeerd wordt. De belangrijkste projecten zijn Bereikbaarheid Waterland voor de N247 en met name de onderdoorgang Broek in Waterland en de Hoornse lijn.
Wat mag het kosten?
Openbaar Vervoer
De kosten voor dit onderdeel maken onderdeel uit van de begroting. Er zijn geen aanvullende middelen geraamd.
Verkeersveiligheid
In de bijlage Investeringen zijn diverse bedragen opgenomen, waarmee maatregelen worden gerealiseerd die de verkeersveiligheid bevorderen.
Parkeren
De kosten voor dit onderdeel maken onderdeel uit van de begroting. Er zijn geen aanvullende middelen geraamd.
Doorstroming
De investeringen voor de projecten zijn in de begroting opgenomen.