Gemeenschappelijke regelingen
- GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd:
1) De GGD richt zich op het bevorderen van een gezonde(re) leefstijl van onze inwoners door de inzet van preventieve activiteiten.
2) De GGD draagt bij tot het creëren van een gezonde leefomgeving, die bewoners uitnodigt tot het ontwikkelen van gezond gedrag.
De ambities uit de Strategische Agenda sluiten aan op de speerpunten van het gemeentelijk beleid en op de thema’s uit het Nationaal preventieakkoord.In 2021 werkt de GGD samen met de gemeentes aan het project GGD 3.0. GGD 3.0 heeft als doel een herijking van de GGD om zo een toekomstbestendige organisatie te maken. Op basis daarvan kan ook weer een nieuwe strategische agenda opgesteld worden.
Openbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
De jaarrekening en de begroting van de GGD bevatten een paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Die gaat in op de vraag of en hoe de GGD in staat is haar financiële risico’s op te vangen zonder dat dit direct dwingt tot bezuinigingen of wijziging van beleid.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
1.187
31-12-20
959
Vreemd vermogen
1-1-20
7.031
31-12-20
10.722
Financieel resultaat
2020
140
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland is voor 2022 € 1.465.099.
NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdracht gevende gemeente(n) plaatsvindt.
- Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken). Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties beschikbaar te stellen. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt. Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e-depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In 2019-2020 is gestart met de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen.
Men is gestart met de bouwvergunningen van voormalig Zeevang uit de periode 2001-2015 en deze zijn inmiddels via de website va het Waterlands Archief toegankelijk voor zowel de gemeentelijke organisatie als voor de inwoners en bedrijfsleven.De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e-depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gemandateerd aan het Waterlands Archief en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
420
31-12-20
377
Vreemd vermogen
1-1-20
205
31-12-20
79
Financieel resultaat
2020
3
Financiële toelichting
In de begroting 2022 is een bijdrage aan het Waterlands Archief opgenomen van € 317.837.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen. Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad lag daarbij niet alleen voor de hand, maar was ook een bestuurlijke opdracht. Helaas is door de gemeente Zaanstad het onderzoek naar de samenwerking eenzijdig beëindigd en als vervolg daarop wordt een mogelijke samenwerking met de gemeente Purmerend verkend.
- Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp. Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel.Openbaar belang
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineen geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt! Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat
0
Financiële toelichting
De bijdrage aan de Regionale Samenwerking Jeugdhulp voor 2022 is geraamd op € 125.000. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.
Stichtingen en verenigingen
- Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit minimaal 3 leden. Het bestuur bestaat in ieder geval uit een wethouder en 2 ambtenaren van de gemeente, waarvan in ieder geval één lid van het Managementteam en één ambtenaar met financiële expertise.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Per 1 januari 2018 is het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 70 inwoners van Edam-Volendam).
De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden:
1.de gemeente houdt toezicht op de stichting als ware het een eigen dienst;
2.de stichting verricht het merendeel van zijn werkzaamheden ten behoeve van de gemeente (tenminste 80%).Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht.
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
0
31-12-20
0
Vreemd vermogen
1-1-20
921
31-12-20
786
Financieel resultaat
2020
0
Financiële toelichting
De concept-ontwerpbegroting 2022 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 2.337.093.
In de begroting van de gemeente is voor 2022 als totale bijdrage voor de Stichting Werkplus € 2.337.093 (overdracht van de rijksbijdrage uitvoering Wsw 2022 plus de gemeentelijke bijdrage) beschikbaar. - Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd:
1) De GGD richt zich op het bevorderen van een gezonde(re) leefstijl van onze inwoners door de inzet van preventieve activiteiten.
2) De GGD draagt bij tot het creëren van een gezonde leefomgeving, die bewoners uitnodigt tot het ontwikkelen van gezond gedrag.
De ambities uit de Strategische Agenda sluiten aan op de speerpunten van het gemeentelijk beleid en op de thema’s uit het Nationaal preventieakkoord.In 2021 werkt de GGD samen met de gemeentes aan het project GGD 3.0. GGD 3.0 heeft als doel een herijking van de GGD om zo een toekomstbestendige organisatie te maken. Op basis daarvan kan ook weer een nieuwe strategische agenda opgesteld worden.
Openbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
De jaarrekening en de begroting van de GGD bevatten een paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Die gaat in op de vraag of en hoe de GGD in staat is haar financiële risico’s op te vangen zonder dat dit direct dwingt tot bezuinigingen of wijziging van beleid.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-20
1.187
31-12-20
959
Vreemd vermogen
1-1-20
7.031
31-12-20
10.722
Financieel resultaat
2020
140
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland is voor 2022 € 1.465.099.
NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdracht gevende gemeente(n) plaatsvindt.
- Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikking traject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat
0
Financiële toelichting
De jaarlijkse exploitatie bijdrage is € 40.000.
Van deze partij zijn geen jaarcijfers beschikbaar.